Гальмівна рідина - важлива частина гальмівної системи машини. Від її якості залежить Ваша безпека. Якщо регулярно міняти робочу рідину і не забувати перевіряти справність системи, вона прослужить довго, а дорогий ремонт не застане зненацька. З яких причин і як часто потрібно змінювати робочу рідину, розберемося в цій статті.
Різновиди гальмівної рідини
У сучасних гальмівних системах працюють різні види рідини. Перші склади були на суміші бутилового спирту з рицинова олією. За низьких температур (нижче 0 °C) така рідина ставала густою і частково втрачала свої властивості. Її повна заміна була потрібна щорічно.
У міру розвитку автомобілебудування були розроблені досконаліші гальмівні рідини. Усі вони об'єднані в рамках стандартів (так званих DOT), що вказують на температуру закипання та ступінь в'язкості залежно від довкілля. Найпоширеніші ТЗ:
DOT 3 - гліколевий варіант рідини, в основі якої дві речовини: поліетиленгліколь та поліефір. Цей вид гальмівної рідини підходить для транспортних засобів із скромними динамічними характеристиками. Робоча температура у гальмівній системі таких автомобілів не повинна перевищувати 150 °C. Допустимо змішування рідини DOT 3 з подібною до складу ТЖ стандарту DOT4.
DOT 4 — склад на основі поліетиленгліколю та поліефіру, доповнений спеціальними присадками, що запобігають закипанню. Найпопулярніший варіант гальмівної рідини ефективний при розігріві системи до 200-230 °C, що оптимально для більшості сучасних авто. Сумісна із рідиною стандарту DOT 3.
DOT 5 - гальмівна рідина, до формули якої входить силікон. Створена спеціально для високошвидкісних спортивних автомобілів рідина DOT 5 забезпечує безвідмовну роботу гальмівної системи при температурі кипіння до 260 °C. Через особливий склад неприпустиме змішування DOT 5 з рідинами на основі гліколю. У цьому термін використання рідини з урахуванням силікону становить лише 1 рік.
DOT 5.1/ABS - гліколевий склад, який застосовується виключно в гальмівних системах, обладнаних механізмом АБС. Змішування спеціалізованої гальмівної рідини з іншими небажаними.
Причина заміни
Робочі циліндри в гальмівній системі автомобіля повідомляються з головним за допомогою гальмівної рідини. Завдяки їхній злагодженій роботі рух поршня головного циліндра передається до гальмівних циліндрів, а потім і на колодки. Гальмівна рідина піддається постійному нагріванню, але через особливий склад не закипає, навіть якщо температура в системі довго вища за 100 градусів.
Недоліком складу є його гігроскопічність. Гальмівна рідина здатна вбирати в себе вологу із зовнішнього середовища. Якщо в ній виявиться більше ніж 3% води, рідина втратить свою ефективність. При розгерметизації в систему може потрапити повітря з небезпечною для гальмівної рідини парою. Іншими словами, при попаданні повітря із системи та води температура кипіння гальмівної рідини різко впаде і в певний момент вона почне закипати. Незважаючи на те, що при втраті герметичності одного контуру гальмівної системи другий зберігає здатність вчасно зупинити транспортний засіб, навіть частковий вихід з ладу загального механізму може стати причиною аварії.
При кипінні робочий об'єм рідини стає більшим і при натисканні на педаль гальма «зайва» рідина переливається в резервний бачок. Після остигання відбувається стиск і витісненого раніше обсягу може не вистачити для створення необхідного тиску в системі. У таких випадках водій відчуває, як гальма педаль провалюється без опору, що дуже небезпечно при русі на високій швидкості. Саме тому рівень гальмівної рідини необхідно відстежувати та точно знати, коли міняти гальмівну рідину.
Як часто міняти гальмівну рідину в автомобілі?
Періодичність заміни ТЗ залежить від наступних факторів:
тип гальмівної системи;
умови експлуатації транспортного засобу;
клас гальмівної рідини;
склад (основа, де вироблена ТЖ).
Для більшості автомобілів сервісний інтервал із заміни гальмівної рідини становить 40 тис. км, якщо температура в системі стабільно не піднімається вище за 150 градусів. Для спортивних машин та автомобілів класу "преміум" рекомендується повністю змінювати гальмівну рідину кожні 20 тис. км пробігу. Докладніше про терміни використання та регламент проведення заміни гальмівної рідини можна дізнатися з інструкції з експлуатації авто.
Фахівці вважають, що небажано просто доливати гальмівну рідину іноді. Навіть якщо більшість рідини оновиться, її властивості відрізнятимуться від характеристик повністю заміненої. Те саме стосується і змішування складів різних марок та класів.
Іноді необхідність заміни може вказувати колір рідини. Оптимально, якщо гліколева рідина світло-жовта або світло-коричнева, склад на основі силікону темно-червоного відтінку. Варто повністю замінити ТЖ або звернутися до майстрів сервісу, якщо колір суттєво змінився, рідина помутніла або в ній з'явився осад. Зволікання загрожує поломкою.
Як міняти ТЗ?
Відкрити бачок.Легким рухом відвернути штуцери, що беруть участь у прокачуванні, на гальмівних циліндрах певного контуру та натягнути на них шланг із гуми.
Опустити кінці шланга в ємність із водою та повністю викачати рідину із системи за допомогою педалі гальма.
Заливати нову рідину в бачок доти, доки зі шланга не поллється чистий склад.
Закрутити штуцери та прокачати рідину натисканням на педаль, щоб видалити повітря із системи. Щойно зі шлангів всіх чотирьох трубок почне виходити рідина без повітря, шланги знімаються, а кришка бачка повертається на колишнє місце. Аналогічним чином проводиться заміна супортів та циліндрів.
Якщо ви не впевнені у правильності власних дій щодо заміни гальмівної рідини, зверніться до фахівців до офіційних сервісних центрів ГК FAVORIT MOTORS. Досвідчені майстри оперативно та якісно проведуть діагностику системи та виконають усі необхідні роботи відповідно до рекомендацій виробників. Не ризикуйте своєю безпекою, звертайтесь до професіоналів!